Martin Ostrolúcky: Grafici v hernom priemysle majú budúcnosť!

Martin Ostrolucký je grafik a učiteľ. Na filmovú školu prišiel zasvätiť žiakov do sveta vývoja počitačových hier. Z rýchlika vysvetlil, ako také vytvorenie hry prebieha a čo sa očakáva od skúsených programátorov. Skonštatoval, že v hernom priemysle je v súčasnosti na Slovensku nedostatok kvalitnej pracovnej sily. Ak vás baví 3D grafika, neváhajte a choďte do toho. Práce v hernom priemysle bude stále viac a viac. 

 

Predstavíte nám vašu firmu? 

Moja firma sa volá Cassa Game Industry, je to novozaložená firma a je aktívna len rok. Poskytuje služby v oblasti PC hier pre zahraničných klientov. To znamená, že klient zo zahraničia zadá nejakú zákazku, my ju spravíme a potom ju pošleme naspäť. Pracujeme aj na dvoch vlastných počítačových hrách. Zatiaľ nechcem zverejňovať viac info, pretože projekty sú vo fáze prototypu.

Aká doposiaľ najlepšia počítačová hra vznikla vo vašej firme ? 

V mojej súčasnej firme nie. Keď som pracoval pre iné firmy ako živnostník, tak najlepšia počítačová hra, pre ktorú som robil veci, bola Mafia III.

Prezradíte nám niečo z pozadia hry Mafia III.?

Vydavateľ je 2K Games a to je americká firma. Pobočka je aj v Čechách a volá sa 2K Czech. Niektoré práce na Mafii 3 sa ďalej posielali do iných firiem aj na Slovensko. Iba jedna firma zo Slovenska dokázala poskytnúť požadovanú kvalitu a práve v tom čase som pre ňu pracoval.

Máte skúsenosti aj z oblasti filmovej grafiky, na akých filmoch ste sa podieľali ?

Nepodieľal som sa priamo na nejakých filmoch, väčšinou to boli skôr nejaké krátke reklamné shoty opäť pre nejaké zahraničné firmy alebo klientov. To znamená že častokrát nevieš na čom pracuješ, zadajú ti len zákazku, nejaká firma a ty robíš na tom šote.

Dá sa uživiť v hernom odvetví aj na Slovensku ? Aké je prostredie ? 

Samozrejme áno. Vnímam to tak, že prostredie na Slovensku je ale v začiatkoch. Málo sa o tom hovorí na školách alebo píše v rôznych článkoch. Zatiaľ je to postavené na veľkej vôli človeka, ktorý sa tým chce zaoberať. Sám sebe musí byť učiteľom, robotníkom, manažérom aj podnikateľom.  No dá sa tým uživiť a každým rokom to bude lepšie aj u nás.

Čo je obsahom vašich prednášok ? 

Obsahom je taký bríf alebo vstup do toho, aké mám skúsenosti s herným priemyslom, čo sa dá od neho očakávať, aké sú možnosti, špecializácie a ako je to na Slovensku v tomto odvetví. Na prednáške chcem vžy zároveň motivovať všetkých mladých študentov, aby sa rozvíjali a napredovali.

Prečo chodíte po stredných školách prednášať o hernom priemysle ? 

Dôvodom je práve to, že ten herný priemysel je v začiatkoch a treba ho podporiť, takže mojím cieľom je podporiť tento priemysel nielen kvôli ľudom, ktorí sa tomu chcú venovať ale aj kvôli sebe samému, keďže je dobrých grafikov málo. Je to prirodzené, čím lepšia zákazka, tým lepší grafici, keď nebudú dobrí grafici, tak nemôžeš brať kvalitné „zákazky“.

Takže každý grafik môže získať automaticky prácu v tomto odvetví?

100% zamestnanosť neexistuje ani v tomto odvetví. Prácu bude mať ten, kto na sebe pracuje a vie poskytnúť skvelé výsledky. Nie je to mechanická práca teda, že sa naučím jednu vec, s ktorou si vystačím na 25 rokov. Je tu neustála zmena a tak musí byť nastavený aj človek inak ho to zničí.

Taktiež ste aj učiteľom, čo si myslíte o študentoch, ktorých učíte ? 

Väčšinou doučujem ľudí, ktorý majú o to záujem, takže sú super (smiech).Neučím ľudí, ktorí sa tomu nechcú venovať, väčšinou doučujem takých, ktorí ma o to požiadajú a preto s tým nie je problém.

 

Rady pre grafikov (od Martina Ostroluckého):

Odporúčané stránky, na ktorých je možné nájsť zaujímavé informácie, články, tutoriály, možnosť prezentovať svoju prácu:

https://www.artstation.com/

http://polycount.com/

http://www.gamasutra.com/

https://www.3dtotal.com/

https://80.lv/

Odporúčané programy pre herné odvetvie:

3dstudio max, Maya, Modo, Photoshop, Zbrush, Marvelous, Substance painter, Substance designer,Unreal 4 engine, Unity5 engine

Je ich omnoho viac a záleží to od špecializácie.

Košické firmy, ktoré sa zaoberajú pc hernou grafikou:

Cassa Game industry, Gamesfarm, 2Bugs, FishCow Studio, Eastworks, Matsuko, Inlogic

(Pripravili Michal Pavliš, Ivo Kačur a Sára Hajasteková v spolupráci s Martinom Ostroluckým.)

 

Pridaj komentár

Nechaj nám odkaz

Tvoj email nebude publikovaný.


*